FPES är med i reklamfilm
FPES är med i en reklamfilm för Löfbergs Lila som börjar sändas vecka 40 på kanal 3, 5 6, 8, 9 och Discovery. Se filmen här och läs hur FPES ordförande Tinahåkan Jönsson motiverar föreningens deltagande i följande pressmeddelande från Löfbergs Lila:
Löfbergs lyfter föreningslivet
Nu får föreningslivet chans att träda fram i rampljuset. Kafferosteriet Löfbergs gör en storsatsning för att uppmuntra människor att träffas och umgås. Tillsammans är nyckelordet i Löfbergs största marknadsföringskampanj någonsin.
Sverige är världens ensammaste land med flest ensamhushåll i hela Europa. Kanske är det också därför det finns så många föreningar i vårt land. Nu gör Löfbergs en stor satsning på föreningslivet.
– Vi vill göra samma sak som vårt kaffe, uppmuntra folk att träffas. Vi vill att vi ska bry oss mer om varandra och bli mer tillsammans. Där spelar kaffe en viktig roll i vår kultur och där kan vi bidra, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.
Medlemmar och ekonomi
Föreningar har idag tre typer av problem; att få medlemmarna att närvara och engagera sig, att locka nya medlemmar samt hitta en passande lokal eller klara av hyran. Löfbergs kommer därför skapa en föreningssajt där föreningar kan registrera sig. Tanken är att det ska bli ett ställe där man kan hitta andra med samma intressen. Men även information och hjälp av bilda en förening.
Storsjöodjur, transpersoner, musik och fåglar i reklam
Löfbergs har även valt att lyfta några utvalda föreningar som nu blir TV-stjärnor i Löfbergs största varumärkessatsning någonsin. Kampanjen går tungt i TV och kommer även att synas i annonser, på stortavlor och sociala medier.
– Vi vet inte vad det betyder än, men vi hoppas att vi blir mer synliga. Vi jobbar för att öka medvetenheten om att transpersoner är vanligt förekommande i samhället. Det här är ett bra sätt att göra det på. Det är också ett jättebra initiativ från Löfbergs att lyfta fram folk som jobbar i föreningslivet, säger Tinahåkan Jönsson på Transföreningen FPES i Malmö.
– Det här blir lite extra reklam för oss. Det kan betyda fler medlemmar, fler som tror på att det finns någonting i Storsjön. Jag är säker på vad som finns. Jag har haft det på kroken tre meter från båten. Och det är inte bara jag. Det är 6 000 vittnen som sett det, säger Evert Festin på Föreningen Storsjöodjuret i Östersund.
– Det är roligt att få prova på något nytt och att få synas. Naturligtvis hoppas vi att det blir reklam för blåsorkestrar i Sverige. Vi lever ett lite tynande liv. Kanske betyder det här fler medlemmar och fler nya roliga spännande spelningar för oss och andra orkestrar, säger Pia Pettersson Sjölund på Svenska Järnvägars Musikkår.
– Det är en rolig grej att få synas. Fågelhobby är mer eller mindre en utdöende hobby. Folk har snöat in på katt och hund. Därför är det lite extra kul att få synas utåt. Och eftersom vi dricker kaffe när vi träffas så är det här extra passande, säger Maria Ahlström på Göteborgs fågelförening.